originál
: Pride and Prejudice
autor: Jane Austenová (1813)
překlad: Eva Kondrysová (2008)
nakladatelství: LEDA spol. s.r.o.
počet stran: 399

Není pochyb o tom, že hrdinkou románu Pýcha a předsudek, Lízinkou, je sama Jane Austenová. Přestože prožila tak typicky nekonfliktní život (nikdy se neprovdala a jediné nabídnutí k sňatku prý během hodiny odmítla), neodráží se v jejím díle žádná osudová hořkost. Zdá se, že se ze své pozice dcery bez věna, a tudíž dívky bez zvláštních šancí na lepší sňatek, spíš nesmírně bavila - asi jako člověk, který v divadle sleduje zábavnou komedii. Přidáním ironického podtextu posunula románovou tvorbu ze sfér naivního realismu o několik generací dopředu. Víc než půldruhého století je doba, která dovedla pohltit stovky literárních děl, jimž se při zrodu prorokovala nesmrtelnost; a byla to síla s daleko efektnějšími a vzrušivějšími náměty než Pýcha a předsudek. Jemné kouzlo Jane Austenové má svůj stálý vděčný okruh čtenářů a každá nová generace autorčin odkaz objevuje po svém, v nových barevných odstínech v novém lesku. - ze zadního přebalu knihy

Nikdy na knížce nenajdete absolutně vůbec žádný popis děje, tedy toho, co je v knížce obsaženo. Tohle ale nemohu hodnotit záporně, protože není člověka, který by Jane Austenovou jako veleváženou spisovatelku 'neznal'. Je to jedna z nejznámějších anglických spisovatelek a její díla jsou povinnou četbou anglické literatury. Nemá cenu hodnotit nádherný romantický příběh Elizabeth a toho dokonalého pana Darcyho. Bylo by nemístné tomuhle dílu něco vytknout.
Starší výrazy a mluva, kterou se tak dříve hovořilo mi v knize vůbec nevadila, spíš naopak. Dodává tam jasný historický a kouzelný podtext. Byla by naprostá pitomost opsat knihu modernějším způsobem.
Po pravdě nevím, jak tuhle knihu 'orecenzovat'. Jistěže kladně! A jistěže každý by si toto dílo měl alespoň jednou přečíst. Je to klasika, nemohu si dovolit hodnotit jinak než plným počtem. :)

100%